Märkligt

Förra gången när jag var hos barnmorskan frågade hon mig om vi hade pratat om röda hund, och det hade vi inte.
Då berättade hon snällt för mig att dom inte hittade något skydd i mitt blod mot RH.
Så lilla jag måste vaccinera mig mot det direkt efter förlossningen (man får tydligen inte vara gravid när man tar den sprutan.)
Hon berättade inte så mycket mera så jag googlade lite när jag kom hem och tydligen kan man få sprutor som är dåligt förvarade och på så vis ger sämre skydd (för jag är vaccinerad.)
Hur vet man att man fått ett dåligt vaccin då (om man nu inte blir gravid och får reda på det utav en bm.)
Det är nog inte många som vet om detta.
I Sverige är inte smittan så vanlig eftersom att de flesta är vaccinerade men det kan ju faktiskt komma turister som bär på smittan eller så kanske man faktiskt reser utomlands och råkar på smittan.
Ja väldigt märkligt tycker jag att det är och jag har väl haft tur på mina utlandsresor men snart ska jag iaf vaccinera mig :)

Nu ska jag äta tacos med älsklingen och bara ha det gott! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0